Jak napsat životopis a motivační dopis?
Webinář na toto téma jsme sice už odvysílali, ale pro ty z vás, které téma zajímá a webináře jste se zúčastnit nemohli, shrnujeme základní informace. Můžou se vám hodit hned, nebo až si budete hledat nějakou práci během univerzitních studií. Naším hostem byla personalistka Dita Sudová, které rukama už prošla spousta životopisů.
„Fakt, že zatím nemáte žádné pracovní zkušenosti, nemusí být vůbec na škodu. Některá pracovní místa jsou vhodná vysloveně pro absolventy nebo brigádníky.“ Vysvětluje Dita. A jak to tedy udělat, aby váš životopis nezel úplnou prázdnotou, protože jste zatím nikde nepracovali?
1. Na začátek patří jméno a kontaktní údaje (mail, telefon). Bydliště uvést můžete, ale nemusíte. Pokud jde o mail, měl by být profesionální – ideálně jméno, příjmení. Jinými slovy adresa kocicka5, smudlinka1 – to opravdu neokouzlí.
2. Následuje krátký profil, ve kterém (stačí výčtem) uvedete, co je na vás dobrého a zajímavého.
Mohou to být charakteristiky jako například: pečlivý, analytický, systematický, komunikativní, týmový hráč, pozitivní přístup, spolehlivý, rád se učím nové věci atd…Určitě najdete 3-5 dobrých vlastností, které potenciální zaměstnavatel ocení. Samozřejmě by měly také odpovídat tomu, na jakou pozici se hlásíte. Třeba práce v administrativě určitě vyžaduje pečlivost a systematičnost. Na druhou stranu, pokud zrovna moc pečliví nejste, zvažte, jestli je to opravdu pozice pro vás.
3. Následuje vzdělání a pracovní zkušenosti.
Jestliže letos maturujete a budete pokračovat na VŠ, uveďte rok maturity a školu k jejímuž studiu jste přijati. Jinak uvádějte aktuální školu, rok začátku studia a buď předpokládaný rok ukončení studia, nebo pouze slovně uvést „dosud“.
Připište všechny brigády, stáže (třeba i pomoc rodičům ve firmě), prostě všechny zkušenosti, které jste už načerpali. Popište (3-4 body) hlavní náplň své práce.
Můžete zahrnout i to, že vedete nějaký kroužek nebo pracujete jako dobrovolník.
To vše ukazuje, že jste aktivní, hledáte příležitosti, nesedíte jako pecka a nečekáte, až co vám spadne do klína. Aktivní přístup – to je to, co zaměstnavatele zajímá.
4. Pak přicházejí na řadu další dovednosti.
Rozhodně jsou to jazyky a PC dovednosti. U každé položky doporučujeme uvést stupeň. Pokud zrovna nemáte jasný certifikát například z jazykové zkoušky, zeptejte se svého učitele, kam se zařadit. U PC dovedností zvažte svoje znalosti, uvedete-li například, že ovládáte Excel, počítejte s tím, že po vás šéf může chtít, abyste vytvořili kontingenční tabulku. Jsou-li vaše znalosti spíš uživatelské, přiznejte to. Rádi natáčíte videa, umíte je stříhat, pracujete s foto editorem? Šup s tím do životopisu.
Možná jste chodili do zajímavého kroužku, který s oborem, kde chcete pracovat souvisí. Možná jste absolvovali nějaký kurz, seminář, Středoškolskou odbornou činnost, nejrůznější soutěže, olympiády - to vše do životopisu patří. Můžete vše vložit do odstavce, který pojmenujete Ostatní zkušenosti.
5. Přidat také můžete kolonku zájmy a záliby, i to o vás něco vypovídá. Minimálně to, že se zajímáte o svět kolem sebe.
6. Výhodou může být, když do životopisu uvedete i reference. Třeba kontakt na bývalého nadřízeného, kolegu, vedoucího kroužku, zkrátka někoho, kdo o vás může říct něco dobrého. Také proto se vyplácí odcházet z každé práce, pokud možno, v dobrém.
Patří do životopisu fotografie? Není to povinné, ale když ji tam dáte, můžete zvýšit sympatie k vlastní osobě. Ovšem pozor – fotografie musí být profesionální a portrétová. Žádný výřez z momentky z lyžařského výcviku nebo z lehátka na pláži.
Z toho, co je uvedeno výše, je asi zřejmé, že životopis musí být strukturovaný a přehledný. Na webu najdete spoustu šablon, které vás strukturováním životopisu provedou. U šablon si jen dobře přečtěte podmínky. Spousta z nich vás sice nechá zdarma životopis nastrukturovat, ale už chce peníze za jeho stažení a za časově neomezený přístup. Použití šablony a platební karty raději proberte s rodiči. Napsat životopis lze i ve wordu (nebo jiném textovém editoru), pro odeslání je dobré použít formát pdf.
Rozhodnete-li se šablonu použít, můžete zvolit i nějaké to kreativní řešení. Jen to nepřežeňte. Berte v úvahu, že člověk, který váš životopis dostane do mailu, obsazuje třeba desítky různých pozic a musí si prohlédnout stovky životopisů. Asi je jasné, že nemá ani čas ani chuť číst romány nebo skládat puzzle.
Motivační dopis potenciální zaměstnavatelé často vyžadují, ale zase platí, že nikdo nemá moc času je opravdu číst. Do tohoto průvodního dopisu patří 3 věty o tom, proč si myslíte, že se na danou pozici hodíte.
A to úplně nejdůležitější: vyvarujte se pravopisných chyb! Přečtěte si svůj životopis a motivační dopis před odesláním několikrát, a ještě ho i s někým projeďte, víc očí víc vidí. Hrubky, ale třeba i špatně naformátované odstavce, o vás něco říkají – a rozhodně ne to, že jste kreativní. Spíš, že jste nepozorní a asi o tu práci zase tak moc nestojíte.
Životopis a dopis budete vkládat jako přílohu, takže by měly mít název, který dobře identifikuje přílohu – nejlépe ve formátu jméno.příjmení_jazyk (cj nebo eng).
Odpovídáte-li na několik inzerátů, přizpůsobte životopis pozici. Jestliže se hlásíte na pět pozic v administrativě a dvě v marketingu, zvažte, jaké dovednosti pro jakou pozici, vypíchnete. Stejně tak přizpůsobte motivační dopis. Na některé pozici bude důležitější kreativita a zkušenosti s psaním článků do studentského časopisu, jinde zase záliba v excelu nebo programování.
A když vám nikdo neodpoví? Nevěšte hlavu. To opravdu o vás nic neříká a neberte si to osobně. Spousta personalistů uchazečům neodpovídá. Není to zdvořilé, ale je to realita.
Takže jak říká Dita Sudová: „Buďte odvážní a nepodceňujte se.“ Přejeme hodně štěstí. V příloze najdete příklad životopisu a v příštím článku probereme, jak se připravit na pohovor.
Marie Petrovová