Školní vzdělávací program (ŠVP)

Osm svobodných umění

Ve školních vzdělávacích programech se školy zavazují k naplňování hlubších cílů, než je jen vyučování obvyklých předmětů. V jazyce školních programů se v této souvislosti mluví o kompetencích, resp. skupinách kompetencí, na AG používáme i staré osvědčené slovo umění (v analogii k sedmi svobodným uměním středověkého trivia a kvadrivia). Snaha o osvojování těchto umění prostupuje v ideálním případě osnovami všech předmětů. Přidává školní činnosti další rozměr a pomáhá propojovat práci v jednotlivých předmětech. Protkává osnovu vyučovaných předmětů stejně jako útek protkává osnovu na tkalcovském stavu. A vytváří tak pevnou a pestrou tkaninu školní činnosti, která je pro danou školu charakteristická a kterou se odlišuje jedna škola od druhé.

Stát předepisuje školám pro jejich školní programy sedm takových umění / kompetencí, naše škola k nim přidává ještě další dvě, protože je považujeme za nezbytná. Pěstujeme tak u svých žáků: 1) umění učit se, 2) nebát se problémů, 3) domluvit se, 4) žít i pro druhé, 5) ctít svůj stát, 6) prosazovat se vlastní prací, 7) nelekat se otázek po smyslu existence, 8) nezatracovat určitý kulturní přepych. Součástí všech těchto umění je smysluplné a poučené využívání moderních technologií, které jsou již neoddělitenou součástí našeho života.

Naše škola je křesťanská. Nemyslíme si proto, že by nejhlubším smyslem naší činnosti mohlo být osm různých umění / cílů / kompetencí, která by už neměla hlubší zdůvodnění, která by postrádala společný kmen, společný základ. A tak jako výchozí bod všech osmi umění a veškeré naší činnosti zdůrazňujeme v našem programu křesťanství a křesťanskou tradici. Z toho důvodu má také každé z osmi svobodných umění za patrona jednoho z našich světců.

Značkou naší školy, spjatou i s programem Osm svobodných umění, je obrázek uhánějícího spřežení. Spřežení symbolizuje celou školu a její pohyb vpřed. Koně pádící bok po boku stejným směrem vyjadřují nutnost spolupráce všech, kdo ke škole patří: učitelů, žáků, technického personálu, rodičů. Postava vozataje znázorňuje křesťanství, jímž je spřežení řízeno a sjednocováno. Antická stylizace kresby odkazuje úmyslně k době, kdy Kristus pobýval mezi lidmi.

Školní heslo "Vítr (Duch) vane, kam chce" je věta převzatá z Janova evangelia (3, 8) a skrývá v sobě podobnou informaci jako logo: nad veškerým naším usilováním stojí Bůh (Duch svatý).

Text ŠVP je členěn do několika souborů (obecná část a části věnované jednotlivým předmětům) a najdete jej zde.

Články k tématu Školní vzdělávací program (ŠVP)

Obrázek k článku Talent AG 2025

Milí studenti,

Obrázek k článku Alpský lyžák kvint

O půlnoci z neděle 19. na pondělí 20. ledna jsme se společně s učitelským doprovodem vydali směrem k rakouským Alpám, kde nás čekal pětidenní lyžařský kurz. P

Obrázek k článku Chemická olympiáda B+C

Ve dnech 6. 3. a 14. 3. 2025 proběhlo školní kolo chemické olympiády kategorie B + C.

Obrázek k článku Ekvádor - Svět kolem nás

První březnovou středu jsme navštívili kino Světozor. Zde nás čekala projekce filmu zabývajícího se jihoamerickým Ekvádorem.

Obrázek k článku Lyžák sekund

Od 22. 2. do 1. 3. byly naše třídy (sekunda B a sekunda A) na lyžařském kurzu.

Obrázek k článku Staroměstská mostecká věž

V rámci středověkého semináře jsme se v úterý 11. března vydali na prohlídka Staroměstské mostecké věže, postavené na východní břehu Vltavy na křižovnickém náměstí.

Obrázek k článku 2.A má umění v kapse

Tři výstavy v jednom DOXu. Program nabitý informacemi, prožitky i vlastní tvorbou.

Obrázek k článku Maturitní písemné práce

Maturitní písemné práce z ČJL a cizích jazyků budou probíhat 1. a 2. dubna.

Obrázek k článku Hudebníci z AG na festivalu Mene Tekel

V neděli 2. března 2025 zazpívali a zahráli studenti našeho gymnázia v kostele sv. Ignáce na mezinárodním festivalu proti totalitě, zlu a násilí Mene Tekel.

Obrázek k článku Septimy v Didaktikonu

Jelikož se polovině septimánů naskytla v pátek 21. 2. příležitost vydat se místo klasické výuky na exkurzi do nemocnice Motol, vyvstala pro vedení školy Nerudou inspirovaná otázka: Kam se zbytkem? Naštěstí se odpovědi ujala paní profesorka Chlebounová...

Stránky