Manuál člena školské rady
Školská rada (ŠR) stručně a přehledně
Co je a co dělá ŠR?
- Je to poradní a kontrolní orgán, který umožňuje zainteresovaným skupinám (rodičům, pedagogům, zletilým studentům atp.) podílet se na správě školy, není podřízený vedení školy ani zřizovateli.
- Mezi její pravomoci patří zejména:
- projednávat dokumenty (rozpočet školy, ŠVP atp.),
- schvalovat dokumenty (školní řád, pravidla hodnocení atp.),
- podávat podněty řediteli, zřizovateli či dalším orgánům školské správy a tím se podílet na zlepšení chodu školy (kompletní výčet pravomocí viz jednací řád).
- Sbírá podněty od rodičů či studentů, k tomu má svou e-mailovou adresu: skolskarada@arcig.cz.
- Komunikuje navenek o své činnosti.
Kdo a jak se může stát členem ŠR?
- Každé tři roky probíhají řádné volby, kandidují dvě skupiny uchazečů: 1. zástupci pedagogických pracovníků; 2. zástupci zletilých studentů a zákonných zástupců nezletilých studentů.
- Třetí skupinou jsou členové ŠR jmenovaní zřizovatelem.
- Uchazeč o členství se buď sám přihlásí nebo může být někým nominován. Nominovaný kandidát následně dostane prostor pro svou prezentaci na webu školy.
- K samotným volbám a délce mandátu podrobněji viz volební řád, resp. školský zákon.
Jaké má člen práva a povinnosti?
- V rámci ŠR přistupovat k informacím o škole, zejména k dokumentaci školy,
- studovat předkládané materiály,
- účastnit se jednání a hlasovat,
- pečovat o zvolenou oblast (viz dále) atd.
Funkce není finančně ohodnocena.
Organizace činnosti ŠR
Co nejdříve po volbách je nutné:
- svolat ustavující schůzi ŠR v novém složení (svolává ředitel),
- předat agendu a aktualizovat e-mailové adresy a přístupy; zde je nutná spolupráce dosluhujícího předsedy s novou ŠR.
První schůze
- Na první schůzi je nutné:
- zvolit předsedu a místopředsedu,
- schválit jednací řád.
- Na první schůzi je vhodné:
- rozdělit si úlohy/kompetence ve ŠR (viz níže bod Agenda k rozdělení),
- formulovat konkrétní cíle ŠR v následujícím volebním období (např. pomoc se sháněním financí na konkrétní účel atp.),
- stanovit pravidla pro přístup ke společné e-mailové adrese a cloudovému úložišti ŠR.
Organizace následných schůzí
- Schůze probíhají alespoň dvakrát ročně.
- Svolává je předseda či alespoň třetina ostatních členů.
- Na začátku schůze je zvolen zapisovatel, který ze schůze pořizuje zápis.
- Zápis je třeba po jeho vyhotovení schválit, zveřejnit a archivovat ve sdíleném cloudovém úložišti ŠR.
- Jednání je možné vést také online či prostřednictvím e-mailu (tzv. per rollam) – viz níže bod Komunikace ŠR.
- Podrobněji viz jednací řád.
Agenda k rozdělení mezi členy ŠR:
- reakce na podněty zaslané ŠR,
- prezentace činnosti ŠR na třídních schůzkách,
- příspěvky do newsletteru,
- náplň webových stránek,
- vyhotovení zprávy o činnosti,
- archivace zápisů,
- správa e-mailové komunikace (správa e-mailů a jejich archivace),
- správa cloudového úložiště, nastavení sdílených složek a dokumentů – google disk ŠR (sdílené disky nejde sdílet s někým, kdo nemá Google účet),
- aktualizace dokumentů ŠR na webu (Jednací řád, manuál ŠR...),
- atp.
Komunikace ŠR
- Nutnou součástí komunikace ŠR je (viz čl. 6 jednacího řádu):
- 1x ročně zpráva o činnosti na web - viz jednací řád,
- zveřejňování zápisů z jednání/zasedání,
- zveřejňování přijatých usnesení.
- Doporučenou součástí komunikace ŠR je:
- prezentace činnosti ŠR během třídních schůzek,
- představení ŠR rodičům nových studentů,
- příspěvky do Newsletteru Arcibiskupského gymnázia.
Pokud mezi sebou členové ŠR oficiálně komunikují (hlasování, připomínky ke schvalovaným a projednávaným dokumentům, zkrátka cokoliv, co má být v zápise nebo archivováno), musí tato komunikace probíhat přes adresu skolskarada@arcig.cz.
Užitečné odkazy
Příloha:
« Zpět