CH
Veškerý život na Zemi je spojen s chemickými změnami. Neuvážené využívání nebo dokonce zneužívání chemie však může mít neblahé následky - porušování přírodní rovnováhy, ohrožení zdraví i života lidí. Aby chemie sloužila, je nutné ji poznávat, porozumět jejím zákonitostem a takto získané poznatky účelně a rozumně využívat.
Absolvent by neměl mít nesouvislé encyklopedické znalosti. Měl by umět klást odborné dotazy a tímto způsobem si rozšiřovat obzor v daném oboru i v oborech příbuzných.
Chemie je vyučována dvě hodiny týdně od sekundy do septimy včetně. V septimě a oktávě mohou studenti volit Seminář z chemie, opět dvě hodiny týdně.
Sekunda
- fyzikální a chemický děj
- látka - těleso
- látka - směs
- částicové složení látek
- kovy, nekovy, polokovy
- vodík, kyslík
- základy českého chemického názvosloví
Tercie
- dvouprvkové sloučeniny
- chemické rovnice, výpočty z nich
- kyseliny a zásady
- soli
Kvarta
- oxidace a redukce
- teplo a chemické reakce
- zdroje energie, paliva
- základy organické chemie
- uhlovodíky
- deriváty uhlovodíků
- přírodní a syntetické makromolekulární látky
- chemie a společnost
Kvinta
-´úvod do anorganické chemie
- stavba atomu (jádro, el.obal)
- chemická vazba, její druhy
- voda a vodné roztoky
- kincentrave, výpočty
- periodický zákon, systematická anorganická chemie
(vlastnosti prvků a jejich sloučenin v souvislostech s umístěním v periodické tabulce)
Sexta
- obecná chemie - zákonitosti přeměn látek
- termochemie
- kinetika chemických reakcí
- organická chemie, pokročilá návaznost na výuku v kvartě
- mechanismy organických reakcí
- uhlovodíky
- deriváty uhlovodíků, halogenderiváty, dusíkaté deriváty a kyslíkaté deriváty
Septima
- synthetické makromolekulární látky
- heterocyklické sloučeniny
- chemie přírodních makromolekulárních látek (tuky, bílkoviny, sacharidy, bukleové kyseliny)
- úvod do biochemie
- enzymy
- metabolismus živin
Ve všech ročnících v návaznosti na vhodnou látku demonstrační pokusy a laboratorní cvičení.
Ve všech ročnících začíná každá vyučovací hodina klasifikovaným opakováním obsahu předešlé hodiny. Každý žák je během pololetí alespoň jednou ústně zkoušen z většího rozsahu probrané látky. Závěrem každé kapitoly v učebnici je psána písemná práce.
V současnosti jsou používány pro nižší gymnázium učebnice Základy chemie 1 a 2 (Beneš, Pumpr, Banýr, nakl.Fortuna),
pro vyšší gymnázium Chemie I pro gymnázia (obexná a anorganická)
Chemie II pro gymnázia (organická a biochemie). Obě učebnice nakl. SPN a.s.
Učitelé | Konzultace | |
---|---|---|
Marcela Grecová | grecova@arcig.cz | Pátek: 12-13 (po předchozí domluvě) |
Irena Chlebounová | chlebounova@arcig.cz | Dle předchozí domluvy. |
Lenka Vyskočilová | vyskocilova@arcig.cz | út, st, čt po předchozí domluvě |