ČJL

CJL zaujímá stěžejní postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu. Dobrá úroveň jazykové kultury patří k podstatným znakům absolventa. Jazykové vzdělávání vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat a účinně se uplatňovat i prosazovat.

Cíle výuky: 

Předmět CJL má komplexní charakter, v průběhu výuky se v něm prolínají tři složky:

  • jazyková výchova,
  • komunikační a slohová výchova,
  • literární výchova/literatura.

Usilujeme o to, aby absolvent svůj mateřský jazyk dobře ovládal v mluvené i psané podobě, včetně literárních, historických a kulturních souvislostí, které mu také pomáhají poznat a pochopit společensko-kulturní vývoj a společenskou situaci.

Hodinová dotace: 

Hodinová dotace CJL se liší podle ročníků a v ročnících se mění vzájemný poměr složek předmětu. V rámci celkové hodinové dotace v ročníku se doporučuje rozdělení:

v primě z celkových 5 hodin:
jazyková výchova 3 (z toho 1 půlená), komunikační a slohová výchova 1, literatura 1;

v sekundě a tercii z celkových 4 hodin:
jazyková výchova 2 (z toho 1 půlená), komunikační a slohová výchova 1, literatura 1;

v kvartě z celkových 3 hodin:
jazyková výchova + komunikační a slohová výchova 1 (výuka probíhá v blocích), literatura 2 (z toho 1 půlená);

v kvintě, sextě a septimě z celkových 4 hodin:
literatura 2 (z toho 1 půlená), jazyková výchova 1, komunikační a slohová výchova 1 půlená;

v oktávě z celkových 4 hodin:
literatura 2 (z toho 1 půlená), jazyková výchova + komunikační a slohová výchova 1 (výuka probíhá v blocích), opakování a příprava k maturitě 1 hodina.

Co učíme: 

Na nižším gymnáziu se klade důraz na zdokonalení se v písemném projevu, zvláště v nižších třídách, a zvládnutí gramatiky, potřebné k sestavování vlastních textů.

Na vyšším gymnáziu se zdůrazňuje práce s textem a
četbou, schopnost interpretace a zařazení díla do kontextu dobového, uměleckého i autorského, důstojná prezentace, schopnost tvořit vlastní texty.

Jak učíme: 

K aktivitám předmětu patří soutěže, projekty, besedy, návštěvy knihoven, divadelních představení, památek a jiné kulturní akce.

Učebnice a další materiály: 

Vzhledem k tomu, že trh se proměňuje, musíme proměňovat podle něj i své materiály. Zhruba ale používáme tyto nebo analogické tituly:

Nižší gymnázium

Jazyk, komunikační a slohová výchova
Styblík, V. – Čechová, M. – Hauser, P. – Hošnová, E.:
Český jazyk pro 6.(-9.) ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN.
Melichar, J. – Styblík, V.:
Český jazyk, Fortuna.

Literatura
Měchurová, A. – Žáček, J. – Hanzová, M.:
Čítanka pro 6.(-9.) ročník základní školy a primu
víceletého gymnázia, Fragment.

Vyšší gymnázium

Jazyk, komunikační a slohová výchova
Kostečka, J.:
Český jazyk pro 1.(-4.) ročník gymnázií, SPN.
Měchurová, A.:
Jak dobře mluvit a úspěšně jednat, VŠ J. A. Komenského Praha.

Literatura
Martinková, V.: Teorie literatury, Trizonia Praha.
Horáková, M.: Literatura l(-lV), výbor textů, interpretace, literární teorie, Scientia Praha.
Horáková, M. – Kysučan, L.: Literatura l(-lV), výklad, interpretace, literární teorie, Scientia Praha.

Učitelé E-mail Konzultace
Andrea Angelová angelova@arcig.cz
Otakar Hybner hybner@arcig.cz Konzultace podle společné domluvy.
Jan Linka linka@arcig.cz
Martina Moravcová moravcova@arcig.cz podle dohody (ne v pondělí)
Tomáš Matys matys@arcig.cz úterý a pátek 13:50–⁠⁠⁠⁠⁠⁠14:35 po předchozí domluvě
Markéta Ochodková ochodkova@arcig.cz pondělí 12:50-13:45, čtvrtek 12:50-13:45, nebo dle domluvy
Martina Peterková peterkova@arcig.cz úterý 13.00 - 15.00
Marie Roháčková rohackova@arcig.cz dle dohody

Články k tématu ČJL

Obrázek k článku Kvinta A NaFilMu

Ve čtvrtek 5. 12. výtvarná část třídy 5. A navštívila Národní filmové muzeum, které se nachází u vstupu do Františkánské zahrady v Praze.

Obrázek k článku Pravěk a emoji

Dne 2. 12. navštívila 1. B s paní profesorkou Peterkovou Museum Kampa, kde jsme měli objednaný workshop na téma pravěk a emoji.

Obrázek k článku Proběhlo školní kolo olympiády z ČJ

Všem zúčastněným děkuji za dobrý boj se zábavnými úskalími češtiny, vítězům ze srdce gratuluji a postupujícím (prvním dvěma) držím palce do dalších kol.

Obrázek k článku Seznam četby k maturitě 2025

Žáci si volí 30 děl z třídního seznamu podle uvedených pravidel. Vlastní seznam četby odevzdávají do 31. března 2025.

Obrázek k článku Návštěva Ústřední městské knihovny

Ve středu 26.6. jsme se s paní profesorkou Roháčkovou vydali do Ústřední městské knihovny. V 8:15 jsme se sešli ve vestibulu školy, odkud jsme se vydali na příjemnou procházku po Vinohradech, kde nám paní profesorka ukázala pobočky Městské knihovny, kam můžeme utíkat před školním terorem =).

Obrázek k článku Hvězdy Jana Nepomuckého zazářily v dílech výtvarníků 3.B

Studenti vytvořili nápadité a vtipné koláže a vznikla dokonce i kniha na toto téma.

Obrázek k článku Prvenství v Mediální olympiádě, aneb Ostrava dobyta!

Tým „Jedničky a Nuli“, složený ze studentů 6. B Jana Vokrouhleckého, Vojtěcha Vodrážky a Ondřeje Kadlečka, se umístil na prvním místě ve finále Mediální olympiády, konaném v City Campusu Ostravské univerzity.

Obrázek k článku KAFKAesque

5.A si v DOXu vyzkoušela, jaké to Jít s kůží na trh. Nechte se vytrhnout ze světa hlasitého a srozumitelného a vplujte do světa snů, nočních můr, radosti i bolesti, naděje i beznaděje. Svět, ve kterém lidská měřítka nejsou k ničemu, kde se lidé smějí vlastním očím, kde se sochy snaží dostat pryč ze světa smrtelných a kde obrazy skrývají tisíce příběhů. To je svět výstavy KAFKAesque, inspirované dílem Franze Kafky.

Obrázek k článku 2.B na Rozcvičce s AI

Výstava READ s umělou inteligencí přinesla mnoho inspirace. 2.B se nejen osvěžila u zajímavých exponátů, ale také se naučila zadávat AI správné „promty“.

Obrázek k článku 7.B na vlnách Českého rozhlasu

V pátek 16. února jsme se s paní profesorkou Ochodkovou vydali do budovy Českého rozhlasu odhalit taje rádiového vysílání, seznámit se s prací novinářů a techniků, dozvědět se více o historii českého rozhlasového vysílání a zároveň si na vlastní kůži vyzkoušet, jak to v rádiu vlastně funguje.

Stránky