HV
Hudební výchova seznamuje žáka s jednotlivými hudebními epochami a vede jej k porozumění hudebního umění na úrovni praktických dovedností (vokálně-instrumentální, hudebně-pohybové a poslechové činnosti) i dovedností teoretických a digitálních (ovládaní programů tvořících hudební podklady, notové zápisy i záznam hudby).
Cílem předmětu je seznámit žáky se základními hudebními epochami, díly a pojmy, přičemž předmět navazuje na souvislosti dějepisné, náboženské, literární a společenské. Avšak cíle hudební výchovy nejsou pouze znalostní. Snažíme se u žáků vypěstovat pozitivní vztah k hudbě, podpořit jejich kreativitu, rozvíjet jejich smyslovou citlivost a povzbudit je v samostatné hudební produkci. Dalším cílem je rozvoj komunikativních a sociálních kompetencí žáků (schopnost formulovat svůj názor, vést o hudbě dialog a být tolerantní k různorodým hudebním preferencím ostatních) a vytváření pevných mezilidských vztahů.
- prima – 1 hodina týdně
- sekunda, tercie, kvarta – 2 hodiny jednou za 14 dní
- kvinta, sexta – 2 hodiny týdně (žáci si na konci kvarty volí HV nebo VV)
- septima, oktáva – 2 hodiny týdně – volitelný seminář
Z předmětu je možné skládat volitelnou profilovou maturitní zkoušku. Ta má dvě části - praktickou (hudební přehrávka) a teoretickou (ústní zkoušení z dějin hudby a hudební teorie).
Látka je rozdělena podle jednotlivých historických epoch do ročníků:
- prima: pravěk, starověk, středověk, renesance
- sekunda: baroko a klasicismus
- tercie: romantismus
- kvarta: hudební směry 20. století – artificiální a non-artificiální hudba
- kvinta a sexta: průřez vybranými tématy z dějin hudby
Výuka probíhá v polovičních skupinách a má teoretickou a praktickou část. V teoretické části se studenti učí hudební teorii a dějiny hudby na základě poslechových ukázek. V praktické části provozují vokální, hudebně-pohybové a instrumentální činnosti.
Používáme frontální výuku, samostatnou a skupinovou práci i moderní metody (diskuse, brainstorming, projektové vyučování). Výuku doplňujeme prezentacemi a video či audio ukázkami. Požadujeme aktivní zapojení studentů do vyučování.
Učebny HV disponují ozvučnou aparaturou, multimediálním přehrávačem a hudebními nástroji (klavír a elektrická piana, bicí soupravy, Orffovy nástroje, boomwhackers, xylofony a metalofony, elektrické a akustické kytary, el. baskytara, ukulele, cajon, zobcové flétny, pozoun...)
V každém školním roce mají studenti možnost se aktivně zúčastnit adventního koncertu, hudební přehlídky Talent AG nebo hudebního doprovodu školních bohoslužeb. Na škole je vyučován kroužek Sbor a orchestr (účast na Noci kostelů nebo hudební doprovod slavnostní mše v kostele sv. Ignáce) a kroužek klavíru. Studenti mohou cvičit na nástroje v učebnách 108, 503 nebo v aule.
V rámci výuky HV se studenti během svého studia na AG zúčastní několika exkurzí (např. návštěva Muzea hudby). V sextě zakončují studenti své studium HV na AG estetickým hudebním kurzem.
Při výuce nepoužíváme učebnice. Jednotliví učitelé HV poskytují žákům vlastní materiály (pracovní listy), které jsou k dispozici i na Google Classroom. Pracovní listy a další materiály jsou vytvořeny podle učebnic, jako jsou např. L. Zenkl - ABC hudební nauky, G. Černušák – Dějiny evropské hudby, J. Smolka – Dějiny hudby.
Učitelé | Konzultace | |
---|---|---|
Marios Christou | christou@arcig.cz | Úterý 10:15-11:00, po předchozí domluvě |
Julie Kloučková | klouckova@arcig.cz | kdykoliv po domluvě e-mailem |
Marie Roháčková | rohackova@arcig.cz | dle dohody |
Anna Würtherlová | wurtherlova@arcig.cz | Po domluvě kdykoliv ve společném volném čase. |