Emil Filla a čeští surrealisté v Muzeu Kampa

V krásném a uvolněném předvánočním čase vyrazili výtvarníci ze sexty B v doprovodu paní profesorky Peterkové na Kampu. Výstava Emil Filla a surrealismus, která je momentálně k vidění v prostorách Sovových mlýnů, pro nás byla pojata dosti netradičně – jako komentovaná prohlídka.

Jelikož alfou i omegou Fillovy tvorby je snaha o neotřelé ztvárnění ženského těla, slečna průvodkyně nám nejprve krátce nastínila historický vývoj tohoto malířského tématu. Ve srovnání s pravěkou Venuší či graciézní šlechtičnou z doby klasicistní může deformovaná perspektiva kubistického autora působit prapodivně - a ne každému je takováto „fillosofie“ zrovna po chuti. Přesto i zastánce tradičnějšího vidění a barevného spektra jistě ocení technickou bravuru, s níž jsou Fillovy malby provedeny. Výstava zahrnuje také četná díla jeho současníků – surrealistů, často soustředěných v Devětsilu či v S. V. U. Mánes. Za zmínku jistě stojí malíři Alois Wachsman a František Matoušek, stejně jako sochař Vincenc Makovský. Snové vize Štyrského a Toyen doplňuje Karel Teige svými kolážemi, které s Fillovými malbami spojuje především svérázné pojetí tělesnosti.

Druhým podstatným motivem tvorby Emila Filly je bezesporu boj s nacismem. Pro zachycení traumat, jež mu přinesla 2. světová válka, si malíř bere na pomoc hrdiny řecké mytologie, nejčastěji pak Hérakla. Cyklus jeho Zápasů, doplněný drobnými sochařskými reliéfy, patří v této expozici k nejsilnějším uměleckým zážitkům.

Celý program jsme zdárně zakončili skupinovým workshopem, jehož cílem bylo ztvárnit zadaná témata ve fillovském duchu. V naší fotogalerii se můžete poučit, jak vypadají láska, tanec či strach surreálnýma očima.

Bára Jánská, 6.B

Galerie: