F
Fyzika ukazuje, jakými cestami člověk dochází k poznání (experiment), jaké nástroje k popisu poznání využívá (matematika) a čím je jeho poznání určováno (intelektová sebereflexe vesmíru). Svět je zrcadlem našeho vědomí, bez člověka by existoval svět, ale nikoli věda.
"Od fyzikálních pojmů přes fyzikální zákony k fyzikálním principům a k poznání světa."
Cílem výuky fyziky v rámci ŠVP je osvojení si metod poznání jak v historických souvislostech, tak s ohledem na jeho současný stav, stejně jako základního vyjadřovacího prostředku přírodních věd, tedy aplikovaného systému matematiky. Žáci by si měli odnést rozvinuté schopnosti analýzy poznávaných jevů a jejich souvislostí, vlastní syntézy poznatků, formulace hodnotících postojů a jejich posuzování s přesahem přes oblast přírodních věd.
V prvním ročníku je věnována základům fyziky jedna hodina, dál až do sedmého ročníku po dvou hodinách.V pátém a šestém ročníku je možné rozvíjet znalosti z fyziky v přírodovědném semináři, v sedmém ročníku je seminář fyziky věnovaný dalšímu rozšíření znalostí. V osmém ročníku mají žáci v rámci volitelných předmětů možnost zvolit si dvouhodinový fyzikální seminář zaměřený zčásti k maturitě z fyziky, zároveň také k přípravě na VŠ studium.
I. ročník - téma: Vlastnosti látek, Měření fyzikálních veličin, Různé druhy sil;
II. ročník - téma: Pohyb a síla, Mechanické vlastnosti tekutin, Světelní jevy;
III. ročník - téma: Energie, Vnitřní energie, Elektrické jevy, Zvukové děje;
IV. ročník - téma: Elektromagnetické děje, Jaderná energie, Vesmír
V. ročník - téma: Fyzikální veličiny a jejich měření, Pohyb těles a jejich vzájemné působení, Mechanika kapalin a plynů;
VI. ročník - téma: Stavba a vlastnosti látek, Základní poznatky molekulové fyziky a termodynamiky
VII. ročník - téma: Elektrické pole, Elektromagnetické jevy, Světlo.
Na nižším gymnáziu je kladen větší důraz na hravou formu, využívání ukázkových experimentů a osvojení si základní matematicko-logický aparát.
Na vyšším gymnáziu je naopak větší důraz kladen na rozvoj intelektových schopností, zpřesnění formálního aparátu a propojování jednotlivých historických či obsahových témat. Ve většině využívaných učeben je k výuce k dispozici počítačová technika a audiovizuální systém. Součástí výuky je návštěva externích pracovišť a tematických výstav, pravidelně spolupráce s Katedrou didaktiky fyziky MFF UK na pokusech pro SŠ.
Na nižším stupni jsou využívány učebnice Fyzika pro ZŠ a víceletá gymnázia (Fraus), na vyšším stupni Fyzika pro gymnázia (Prometheus). Běžně jsou využívány materiály dostupné z internetových zdrojů, rovněž vytváříme vlastní materiály.
Učitelé | Konzultace | |
---|---|---|
Lukáš Bernard | bernard@arcig.cz | konzultace vítám po předchozí dohodě kdykoli |
Jiřina Cvachová | cvachova@arcig.cz | úterý 16:15-17, po předchozí domluvě |
Marcela Grecová | grecova@arcig.cz | Pátek: 12-13 (po předchozí domluvě) |
Marta Kubišová | kubisova@arcig.cz | Po domluvě téměř kdykoli |